בקרים לאופניים חשמליים

בקר
תוכן עניינים

מה זה בקר?

בקר משמש לחיבור כל הרכיבים החשמליים של אופניים חשמליים יחד. סוללה, מנוע, מצערת, תצוגה, דוושה סיוע וחיישנים שונים. הבקר בעצם משמש כ"לב" עבור האופניים החשמליים.

הוא לוקח אנרגיה מהסוללה ומפנה אותה אל המנוע. על ידי סיבוב המצערת (דוושת הגז הידנית) הרוכב יכול לווסת את הכוח הנשלח לבק וזה בתורו, שולט על מהירות האופניים החשמליים.

ככלל, לכל הבקרים יש קופסת מגן אטומה, מכיוון שהם מונחים פתוחים על אופניים, עם זאת, חלק מהבקרים מותקנים בתוך המסגרת ומוחבאים.

ניתן לחלק את הבקרים לפי מספר קריטריונים:

בקרי מנוע DC ללא מברשות

כנראה הסוג הפופולרי ביותר של מנועים ובקרים בקרב אופניים חשמליים הוא BLDC (Brushless DC Motors). אלו הם המנועים ללא מברשות עם מגנטים קבועים.

(תמונה)

הם אמינים למדי, בעלי יעילות גבוהה למדי ועיצוב פשוט יחסית. הכל די פשוט איתם, ייצור, תפעול, שירות.

לבקרים מסוג זה יש בדרך כלל 3 פאזות הנשלטות על ידי סט הקשות, ולפחות 2 טרנזיסטורים (KEYS / MOSFET) לכל פאזה. אז זה 6, 12, 18 הקשות בהתאם (ריבוי של 6). ההקשות או set of keys קובעים את רמת הרגישות והשליטה במנוע.

בקר מנוע ללא מברשות

בקרי מנוע DC מוברש

למנועים מסוג זה יש מגנטים קבועים וקולטן. העיצוב שלהם הרבה יותר פשוט, למעשה, זה רק סט של מפתחות שמשנים את הזרם שמסופק למנוע. פחות זרם – פחות כוח, יותר זרם – יותר כוח, די רחוק ממדעי הטילים אם תשאלו אותי.

בקר למנוע מוברש לאופניים חשמליים

סוג זה של בקרים משמש בעיקר על כלי רכב חשמליים קטנים כמו קורקינטים, אופניים חשמליים, אופניים חשמליים, אופניים חשמליים ועוד EV קל.

כמובן, ישנם סוגים אחרים של בקרים, אבל הם די נדירים ובעיקר בשימוש על ידי חובבי אופניים חשמליים וחובבי עשה זאת בעצמך קיצוניים. עבור אדם רגיל שרוצה להחזיק אופניים חשמליים, זה בדרך כלל BLDC או DC.

בקר לפי פונקציונאליות

כפי שהוזכר קודם לכן, בקרי DC הם בדרך כלל פשוטים ואין להם מגוון רחב של פונקציות, כך שאין טעם לדון בהם כאן. בואו נסתכל מקרוב על בקרי BLDC.

בקרי BLDC למנועים עם חיישני הול

חיישני הול הם מכשירים די פשוטים המבוססים על אפקט הול. הם קובעים את מיקום הרוטור ביחס לסטטור. הרוטור הוא החלק המסתובב של המנוע והסטטור הוא החלק הקבוע.

חיישני הול נקראים לעתים קרובות גם "מקודדים סיבוביים", מכיוון שהם קובעים את מיקום הרוטור. בעיקרון החיישן מודיע לכל פאזה מתי לשחרר אנרגיה כדי לדחוף את הגלגל בזמן, בדומה לנדנדה כשמגיעה לקצה אז דוחפים חזרה ביתר כוח ומגבירים בכך את המהירות.

ייתכן, שיש בקרים הפועלים ללא חיישני הול, אין זה מין ההכרח במנועים לאופניים.

כמה עולה בקר

בדומה לכל מכשיר אלקטרוני אחר בשוק, כיום ניתן למצוא בקרים הנעים בין 150 שקלים לאלף שקלים ויותר. הדבר תלוי בהספק של הבקר, חיישנים, הגדרות וכיוצא בזה.

תכנות הבקר לאופניים חשמליים וקורקינטים

חלק מהבקרים מאפשרים לרוכב לשנות את ההגדרות שלהם, אלו, יאפשרו חיבור למחשב באמצעות USB או Bluethooth. כאשר אנו ממליצים על חיבור USB, אמין ונוח לשימוש.

לאחר חיבור הבקר למחשב נוכל לשחק בהרבה הגדרות כמו:

  • הגבלת מהירות
  • הגדרות טווח של הספק וכוח למנוע
  • כיוון המומנט
  • הפעלה או השבתה של סיוע פדלים
  • להגדיר מספר מהירויות ועוד…

בקרים מסוג זה מלהיבים ויכולים להיות מוקד לעניין רב, אך יש לשים לב שהגדרות לא נכונות יכולות לפגוע ברכיבי האופניים, בכללם המנוע.

בקר שרוף או חם

באופן בלתי נמנע, כמה חובבי אופניים חשמליים מחליטים שהם רוצים יותר כוח ומהירות להוציא מהמנועים שלהם. יש קהילה שלמה של אנשים שלוקחים בקרים זולים ומשנים אותם כדי לקבל מאפיינים טובים יותר.

אפשר בהחלט לקבל שיפור די יפה בביצועים על ידי ביצוע שינויים קטנים בבקר.

לדוגמה, יותר אמפר יאפשרו לכם לרכוב בביטחון רב יותר בשטח הררי ולשפר את התאוצה. מתח גבוה יותר יביא לך מהירות מרבית גבוהה יותר ותאוצה טובה יותר בטווח המהירות העליון. עם זאת, כאשר עושים זאת, אתה יכול להגיע למצב שבו הבקר פשוט יתפוצץ, או שהמנוע עלול להתחמם מאוד ובסופו של דבר לשבות. לא תמונה יפה נכון? ממש בגלל עיסוק זה ביטלנו באופן גורף את האחריות למנועים בישראל. מאחר שרוכבים רבים משנים בקרים, או מתאימים מתחים והספקים שלא מתאימים לעבודה סטנדרטית של המנוע ובכך הורסים את המנוע מבלי יכולת לדעת שעשו כן.

כמה עצות לגבי בחירת הבקר הנכון

ראוי להזכיר שאם אתה לא בונה מנוסה ואין לך מספיק מומחיות בתחום, עדיף לקנות בקר כחלק מערכה (בקר + מנוע) או לשאול לדעת איש מקצוע. במקרה זה, הבקר יותאם למנוע והם יעבדו בצורה חלקה ביחד.

עצה נוספת כאן תהיה לסמוך על החוויות של אנשים אחרים. אם הבקר עשוי היטב ואין לו מספר רב של תקלות רשומות או ביקורות שליליות באינטרנט, אז אתה יכול להשתמש בו בבטחה. כמו כן, אם יש לכם חברים שעוסקים בתיקון אופניים, בקרו אותם ושאלו אם הם היו צריכים לתקן בקרים מסוג זה לפני כן או שהיו בעיות איתם. זה עשוי לתת לך כמה עצות חשובות לפני הרכישה.

בחירת בקר למנוע ספציפי

אם אתה בוחר בקר עבור מנוע ספציפי, בדוק שהבקר תואם או שיש לו מעט יותר כוח מהמנוע. אם הבקר ניתן לתכנות, ניתן להגביל את ההספק הזה במידת הצורך.

על ידי כך, תפחית את החימום של הבקר ותהפוך את פעולתו ליציבה יותר, וכתוצאה מכך תגביר את האמינות של המערכת. לדוגמא: מנוע 1000W זקוק לבקר של 1000W עד 1500W עם סוללה המתאימה למתח הרשום על הבקר והמנוע. לעתים רשום שני מתחים ולכן ניתן להשתמש בשני סוגי סוללות. ראה הערה.

הערה חשובה: דירוג המתח של הבקר חייב להתאים לסוללה ולמנוע שלך.

אם אתה קונה בקר שאינו ניתן לתכנות, ודא שהכוח והמתח שלו מתאימים להספק ולמתח של המנוע. אם מתח המנוע הוא 36V, אז המתח של הבקר צריך להיות גם 36V.

זרמי פאזה וסוללה

הנה עוד רגע שיכול לבלבל מתחילים בבחירת הבקר.

יש להבחין בקפדנות בין זרם הפאזה והזרם מהסוללה. אלו שני דברים שונים. זרם הפאזה מחובר למנוע והוא יכול להיות גדול בהרבה מזרם הסוללה.

קחו למשל מכונת ריתוך. לוקח 10A מהרשת ונותן את כל 120A ביציאה. הבקר פועל לפי אותו עיקרון. זה יכול לקחת 50A מהסוללה, ולתת 100A למנוע. לכן, יש צורך להבחין בין זרמי סוללה ופאזה. בעיקרון צריך להבחין שמרבית המנועים הם AC.

בעת בחירת בקר למנוע הספציפי, עליך לבדוק שזרם הפאזה של הבקר וזרם המנוע תואמים. אחרת, כאשר זרם גדול מסופק, המנוע יתחמם יותר ויותר בסבירות להיכשל.

כאשר המנוע מתחמם יתר על המידה, ציפוי הלכה על החוטים מתחיל לאבד את תכונותיו. זה יוצר קצר חשמלי והמנוע מתחיל להתחמם במהירות ומתקלקל.

לכן, עבור בקרים שאינם ניתנים לתכנות, זרם הפאזה של הבקר חייב להתאים בבירור לזרם המנוע. אז תצורה זו תהיה אופטימלית ולא תוביל לכשל של רכיבים בודדים.

ההבדל בין בקר ריבועי או סינוסואידי

השוני המרכזי הוא בצורת גל מתח הפאזה. הראשון הוא מלבני, השני הוא סינוסואיד.

מתח פאזה סינוסואידי מול מלבני

זה באמת קשה לומר מי מהם טוב יותר כי צורת הגל האופטימלית תלויה במנוע עצמו והגלגל, וכולם די שונים. באופן אידיאלי, נקודה זו צריכה להילקח בחשבון על ידי יצרן הגלגלים, אך לא סביר שהם יעשו זאת.

האם אני יכול לתקן את הבקר שלי אם הוא נשבר?

אם יש לך בקר זול והוא כבר לא עובד, כנראה שקל יותר לקנות לעצמך אחד חדש, אל תבזבז את זמנך היקר בניסיון לתקן את הבקר, אתה יכול להשתמש בו עבור חלקי חילוף וניסויים שונים. זה פשוט לא הגיוני לתקן את זה, כי הם מיוצרים בייצור המוני ובעיקר מיוצרים חד פעמיים.

בקרים יקרים יותר כגון Kelly, הם בדרך כלל ניתנים לתחזוקה.

לדוגמה, בדגמים של Kelly, יחידת הכוח מבודדת באופן גלווני מיחידת הבקרה. ואם חלק הכוח (MOSFET) נשבר, הבקר המיקרו עצמו נשאר במצב עבודה. לכן, באופן כללי, זה מוסיף כמה נקודות לתחזוקה.

כמובן, הכל תלוי במידת הפגיעה בלוח המעגלים. לפעמים המעגל נשרף ממש חזק, וכל המסלולים עליו נמסים, ובמקרה זה יהיה קשה מדי לשחזר אותו באופן מכני.

מחשבות אחרונות

נכון לעכשיו, יש בשוק מספר עצום של בקרים בתצורות שונות. כאשר החלטתם לקנות בקר, אל תזמינו רק את הראשון שראיתם באינטרנט, אלא קחו את הזמן שלכם, שקלו היטב את כל הפונקציות שתזדקקו להן.

יש סיכוי שתשלמו כסף נוסף עבור התכונות שלעולם לא תשתמשו בהן, או להיפך, תפספסו משהו חשוב, שבלעדיו לא תיהנו לרכוב על האופניים החשמליים שלכם. שיקלו תמיד את הנקודות הבאות:

  • מתח והספק של המנוע והסוללה
  • פונקציות בקרה נדרשות
  • מידות הבקר
  • אל תבלבל בין זרמי פאזה וזרמי סוללה
  • לסמוך על הניסיון של אנשים אחרים
  • שקול לקנות בקר כחלק מערך ההמרה

אם ניקח בחשבון את כל הנקודות הללו, תעשה בחירה בטוחה ולא תתאכזב מהרכישה שלך.

Solutions Battery Energy
S.BE Energy
פתרונות אנרגיה

המרכז הישראלי לייצור ומכירת מוצרי ליתיום יון. ברשותנו מעבדה מתקדמת לייצור סוללות ליתיום יון. לאופניים חשמליות, לקורקינטים, לטרקטורונים וקטנועים ועוד… ובנוסף אנו מוכרים באתר ובחנות את כל חומרי הגלם הנדרשים.

מוצרי ליתיום
סוללות לאופניים
סוללות לקורקינט
סוללות לטרקטורון
קטגוריות מידע נוספות
מידע נוסף בנושא
חשיבות מחזור סוללות

מחזור סוללות – העתיד של כולנו כאשר העולם עובר לעבר אנרגיה ירוקה ונקייה, דרך מקורות אנרגיה מתחדשים המשולבים עם אחסון אנרגיה וכלי רכב מחושמלים, דבר

קרא עוד »
    0
    המוצרים שבחרת
    עגלת הקניות שלך ריקהחזרה לחנות
    לקבלת עזרה ויצירת קשר

    נא למלא את הטופס ונציג יצור איתך קשר בהקדם האפשרי.