מוצר זה יצא ממפעלנו כאשר הוא עבר מספר בדיקות איכות קפדניות ומוכן לשימוש מידי עבור הלקוח. אם זאת, סוללות ליתיום יון מוגדרים כחומרים מסוכנים ונפיצים העלולים להתפוצץ בעת שימוש וטעינה.
סוללות ליתיום הפכו לתקן התעשייתי עבור התקני אחסון נטענים חדשים ניידים, שריפות ותאונות של סוללות ליתיום יון עלולות לקרות במידה ולא משתמשים בהם כראוי מאמר זה מספק מידע שיסייע במניעת שריפה, חבלה גופנית ונזק לרכוש.
טעינה ופריקה
מרבית התאונות קורות במהלך טעינה ופריקה של סוללה, יש לעקוב בעיון רב אחר ההוראות ובכך למנוע אסון!
- לעולם אין להטעין סוללות רגילות עם סוללות ליתיום יון, יש לאחסן סוללות רגילות בנפרד.
- יש להשתמש במטען מתאים לסוללה שקיבלת – מטען CC – CV בלבד, עם הספק תואם וכמובן תקע טעינה סטנדרטי המתאים לשקע בסוללה. (במידה וברשותכם מטען "מהיר" התייעצו עמנו לגבי מידת ההתאמה) לכל סוללה ניתן יש מגבלה של זרם טעינה.
- לעולם אין להשאיר להטעין את הסוללה ללא השגחה – לא לטעון סוללה במהלך הלילה או השינה, יש להיות ערניים בכל שלבי הטעינה.
- פריקה של סוללה היא לעולם בשימוש המיועד לה, אין לקצר, לחבר למכשירי חשמל שונים או לפרוק את הסוללה לשם בדיקה במעבדה שאינה מוסמכת לכך.
- יש לטעון את הסוללה במקום מוצל – במהלך הטעינה הסוללות והחיווט מתחממים, יש להקפיד שהמקום בו מתבצעת הטעינה הוא ממוזג, מוצל, קריר ויבש. כמו כן, אין להטעין בתוך רכב.
- לא לבצע טעינה בזמן שימוש – יש לכבות את הסוללה, ורק אז להתחיל בטעינתה.
- אין להטעין יתר על המידה – סכנת התפוצצות ושריפה! השתמשו במטענים תקניים בלבד!
- הסירו את הסוללה משקע הטעינה ברגע שהסוללה מלאה.
- חשוב מאוד לנתק את הסוללה משקע הטעינה במידה וקורה אחד הדברים הבאים:
עשן, שריפה, פיצוץ, עיוות של בית הסוללה (התנפחות או בקע), חום גבוה מאוד (מעל 80 מעלות של בית הסוללה), מכה או עיוות של בית הסוללה.
אחסון והעברה
- יש לאחסן את הסוללה במקום גבוה, מוצל ויבש (5°C – 25°C)אין להשאיר סוללות ברכב ללא השגחה.
- בהתאם לתקנות (UN3480, UN 3481, UN3090) חל איסור מוחלט על שילוח אווירי של סוללות.
- סוללות ליתיום יון ניחנו באורך חיי מדף ארוכים, וע"פ מחקרים מאבדת הסוללה 1% מהקיבולת מדי חודש. עם זאת ישנה הוראה ברורה כי לפני אחסון אין לטעון את הסוללה למעלה מ60%. יש להשאירה בקיבולת בין 50% ל- 60%
- יש להרחיק מהישג ידם של ילדים, מתח סוללה העולה מעל 36v נחשב מסוכן לאדם, ויש להיזהר מקיצור החוטים, שימוש לא נכון, או פתיחה של בית הסוללה.
הגבלות בתנאי האחריות
עם קנייתכם של הסוללה, קיבלתם 12 חודשי אחריות. האחריות תינתן בהצגה של חשבונית בית העסק ומדבקת אחריות תקינה.
עם זאת, קיימים מספר הגבלות על האחריות:
- סימני קורוזיה ומים
- שימוש לא נכון, פירוק הסוללה וחיבור למערכות חשמל אחרות (מטענים שונים, החלפת מחשב סוללה וכו')
- מכה פיזית, במידה ובית הסוללה נפגע באופן מהותי.
- פתיחה של בית הסוללה שלא במעבדתנו.
- הסרה או קריעה של מדבקת האחריות.
שימוש נכון
לסוללת ליתיום יון יש מחזור חיים הנקבע לפי טיב תא הסוללה, מספר המחזורים, התנגדות פנימית, התנגדות חיצונית, ואופן השימוש.
קיבצנו בפניכם כמה עצות בכדי לשמור על הסוללה כך שתמצו את המיטב מהסוללה שרכשתם.
- הקפידו לטעון את הסוללה כאשר היא מתרוקנת ולא לנסות "לטחון" את הסוללה, לסוללות ליתיום יון יש הגבלת מתח משתי הקצוות, ברגע שמחשב הסוללה לא נותן חשמל, אל תנסו לחכות וללחוץ שוב. הגיע הזמן להטעין.
- נסו לא להעמיס על הסוללה, לכל סוללה היצרן מציין את עומס הפריקה המקסימלי, וגם הוא תלוי בזמן קצר, העמסה על הסוללה תביא לשחיקה.
- טעינה של 80% מהסוללה תספיק גם היא, ותאריך את חיי הסוללה, אם יש נסיעה ארוכה, הטעינו 100%. בכדי להטעין 80% מהסוללה, עדיף להשתמש בטיימר כדי לנתק את המטען, כך לא נוצר עומס על התאים.
- לא לאחסן במקום בו הטמפרטורות גבוהות כגון רכב עומד, מחסן חשוף לשמש או בכלל חשוף לשמש, והגשם.
- נסו לא לטחון את הסוללה וללחוץ על "פול-גז" כל הזמן.
בגמר השימוש
סוללות ליתיום עוזרות לסביבה בכך שניתן למחזר אותם, אנא המנעו מלזרוק את הסוללה בפח, או בשטחים הפתוחים. הסוללה מכילה עדיין מתכות ומלחים בעלי אופי הצטברות ביולוגית (רעילים) ומזיקים לחי ולצומח. אנא הקפידו על ההוראות הבאות בגמר השימוש.
- אין להשליך את הסוללה בפח
- אין להשליך את הסוללה לאש
- אין להטמין או לקבור את הסוללה
הפתרון?
קיימים בארץ מספר חברות מחזור סוללות, הגיעו אלינו עם הסוללה הישנה ונמסור אותה אליהם.