פיצוץ סוללת ליתיום

תוכן עניינים

סוללות ליתיום יון הן סוללות שבשנים האחרונות נכנסו לשימוש למגוון גדול של שימושים. אם זה סוללות לאופניים חשמליים ואם זה סוללות לקורקינט חשמלי. בטרקטורונים או אפילו קטנועים חשמליים.

סוללות אלו מחזיקות זמן רב והן גם ידידותיות לסביבה. מספר מחזורי הטעינה והפריקה של סוללות אלו הוא גבוה מהרגיל. מסיבות אלו אנחנו עדים לכך כי רבים בוחרים לעשות שימוש בסוללות אלו. כיום נפוץ השימוש בסוללות אלו גם בכלי רכב וגם בשימושים שונים בתעופה. כך גם ביישומים צבאיים שונים.

למרות שמדובר בסוללות שהפכו להיות שימושיות מאוד, עדיין לא נוכל להתעלם מהסיכונים הכרוכים בשימוש בסוללות אלו. כבר אירעו מקרים רבים אשר בהם הסוללות התלקחו וגרמו לנזקים חמורים ברכוש וגם בנפש.

זו הסיבה שחשוב כל כך לשים דגש על בטיחות הסוללות  ועל הייצור של הסוללות הללו. היות ואלו עלולים להתחמם מאוד ואף להישרף.

מעבר לכך חשוב ללמוד את כללי הזהירות בעת טעינה של סוללות ליתיום.

את זה בדיוק ננסה לעשות כאן במאמר שלפנינו.

אך ראשית, חשוב להבין מה זו סוללת ליתיום?

סוללת ליתיום – מה זה?

סוללות ליתיום הן סוללות שבנויות ממספר רב של תאי סוללה. אלו מחוברים באמצעות מוליכים.

מה זה תא סוללה?

תא סוללה הוא למעשה תא אלקטרו כימי המורכב מחומצה, מחומר מבודד ומפחיות מתכת מוליכות. החומצה היא נוזל המכילה ליתיום. הליתיום הוא חומר דליק מאוד. כל עוד החומצה ארוזה וסגורה היטב בתוך תא הסוללה, אין כל סיכון בכך, ממש כמו כל דלק אחר השוכן בכל כלי רכב. כל זמן שהדלק סגור בתוך קופסת המתכת ואין לו חמצן, אין כל סיבה שתתרחש התלקחות. אך די בניצוץ אחד כאשר מיכל הדלק מנוקב או מחורר והתלקחות אדירה תפרוץ. אותו הדבר עם החומצה שבתוך תא הסוללה.

סוללות ליתיום לא מתפוצצות!

קיים מיתוס שגוי על פיו סוללות ליתיום מפוצצות ומתלקחות. המקור לאמונה טפלה זו הם סרטי הפעולה האמריקאיים. אך חשוב לדעת שזוהי עובדה לגמרי לא נכונה.

הסוללות הללו אמנם עלולות להתלקח אך זה לא קורה תוך כדי פיצוץ ואין כל 'בום' כאשר זה קורה. האש עלולה להתלקח מהר מאוד וההתפשטות מדמה אולי פיצוץ אך אין בעצם סכנה מהותית מעבר לרדיוס של 2 מטר מהסוללה המתלקחת. כך שעם שמירה על כללי הזהירות אפשר למנוע את הרוב המוחלט של האסונות שאירעו בעקבות התלקחות סוללות.

הקפידו על סוללות איכותיות

חשוב לציין כי ברבים מהמקרים אשר בהם אירעו דליקות בגלל התלקחויות של סוללות ליתיום, היו אלו בעקבות שימוש בסוללות שאינן איכותיות דיין או בשל חוסר המקצועיות של החנויות לממכר כלי רכב חשמליים כמו אופניים חשמליות וכדומה. אלו מספקים לא פעם ללקוחות שלהם סוללות עם מטענים שמטעינים טעינות יתר. על פי רוב נוצרות ההתלקחויות בסוללות ליפו שלא יכולות להתמודד עם טעינות היתר, בניגוד לסוללות LI-ION שהן סוללות בטוחות לשימוש גם במצבים של טעינת יתר.

הבעיה העיקרית בסוללות ליפו היא שלאחר הדליקה כבר אי אפשר לבדוק מהי רמת המתח שסופקה לסוללה. אך האמת היא שהיום כבר מוכר האופי של תאי הליפו בסוללות, כך שכאשר פורצת דליקה ניתן לקבוע בוודאות את סיבתה.

כיום הפכו סוללות ה – LI-ION לפופולאריות ביותר הודות לבטיחות השימוש בהן כמו גם הודות לדחיסות האנרגיה הגבוהה שלהן. כלומר, הן מכילות הרבה אנרגיה ביחס לגודלן.

למעשה סוללות אלו הן הנפוצות ביותר כיום ברכבים חשמליים מכל סוג כמו גם במכשירי טלפון סלולאריים.

כללי בטיחות שיבטיחו לכם שימוש בראש שקט

  • שמרו על הסוללה – הדבר החשוב ביותר הוא לשמור על הסוללה. סוללה שנפגמת בעקבות מכה או כל נזק אחר עלולה להתלקח. כך גם יש לבחור רק סוללות איכויות שתחזקנה מעמד לאורך זמן.
  • טעינה במקום מאוורר – כאמור יש סוללות שטעינת יתר עלולות לגרום להתלקחות. אך גם סוללות מסוג אחר עלולות להיפגע ברמה כזו או אחרת בעקבות טעינת יתר כאשר הנזק העיקרי יהיה תסיסה ופליטה של גזים רעילים. אם הטעינה תתבצע במקום מאוורר, הנזק אם ייגרם יהיה נמוך יותר.
  • טעינה באזור שאינו דליק – חשוב להקפיד על טעינת הסוללה במקום שאינו דליק כאשר אין חפצים בכל הרדיוס סביב, עד 2 מטר. במיוחד נכון הדבר בטעינה המתבצעת בחללים סגורים.
  • התקינו גלאי עשן – מומלץ מאוד להתקין גלאי עשן, בייחוד אם אתם מטעינים את האופניים החשמליות בבית. התקינו את הגלאי מעל למקום הטעינה וודאו כי אכן תשמעו את הגלאי ברגע האמת.
  • שלפו את הסוללה מהאופניים – אם ישנה אפשרות כזו, עדיף להטעין את הסוללה בנפרד. כך תמנעו התלקחות של האופניים וכך גם יהיה קל יותר לכבות דליקה אם תתלקח.
  • הצטיידו במטף – חשוב להחזיק בבית מטף חירום במקום גלוי לעין על כל שריפה שלא תבוא. במיוחד אם אין לכם אפשרות לשלוף את הסוללה מתוך האופניים.
  • כיבוי במים – כיבוי דליקות של סוללות ליתיום אמור להיעשות בעזרת זרם מים. זו הדרך היעילה והטובה ביותר. כך מתקררת הסוללה והתאים הבוערים לא ממשיכים את תגובת השרשרת בהבערת שאר התאים.
  • פתיחת חלונות ואוורור – בכל מקרה של התלקחות סוללת ליתיום בחלל סגור, חשוב לפני שמטפלים בדליקה, לפתוח ולאוורר את החלל. רק אחר כך אפשר לטפל בדליקה.

חשוב לדעת כי ברבים מהמקרים כמות החומר הדליק שנפלט מהסוללה מונעת כמעט לחלוטין את כיבוי הדליקה. עצירת האש תוכל להיעשות רק לאחר שהחומר הדליק יישרף.

הדבר היחיד שאפשר לעשות הוא לקרר את בעזרת מים את תאי הסוללה. במקרים רבים כבר לא תהיה אפשרות להציל את האופניים. חשוב לכל הפחות לשמור מפני נזקים או פגיעות אחרות בעקבות הדליקה.

S.B Energy
פתרונות אנרגיה

המרכז הישראלי לייצור ומכירת מוצרי ליתיום יון. ברשותנו מעבדה מתקדמת לייצור סוללות ליתיום יון. לאופניים חשמליות, לקורקינטים, לטרקטורונים וקטנועים ועוד… ובנוסף אנו מוכרים באתר ובחנות את כל חומרי הגלם הנדרשים.

ייצור כחול לבן
תו תקן ישראלי
מוצרי ליתיום
סוללות לאופניים
סוללות לקורקינט
סוללות לטרקטורון
קטגוריות מידע נוספות
מידע נוסף בנושא
לקבלת עזרה ויצירת קשר

נא למלאות את הטופס ונציג יצור איתך קשר בהקדם האפשרי.